Vill du skapa ett säljande brand som fascinerar din publik? Här är 6 steg till att bygga ett framgångsrikt varumärke.
1. Skapa innehåll som inspirerar dig
Om det inspirerar dig kommer det att lysa igenom i din text. Visst kan du låta ChatGPT skriva AI-generat content till dig, men när du verkligen brinner för ditt ämne ska det inte vara svårt för dig att skriva inlägg i flow.
Strunta i vad andra i din bransch skriver om och prata istället om sådant som verkligen får ditt hjärta att klappa. Dina läsare ska kunna känna din genuina energi genom din text.
2. Använd specifika ord som pratar direkt till din målgrupps omedvetna
För att skapa din egen ordbok som är on-brand behöver du ta reda på din varumärkespersonlighet. Det här gör du med hjälp av varumärkespsykologi. Jag lär ut hur du gör i mitt program Leadership Brand. Deltagarna får bland annat göra ett varumärkestest som visar vilka karaktäristiska drag som passar ditt varumärke extra bra.
3. Använd bilder av hög kvalitet
Bilderna du använder kan vara dina egna, gratis eller köpta. Men de får inte kännas generiska. Hur vet du att de inte är generiska? Lär dig vilka motiv och vilken fotostil som är on-brand för dig. Din varumärkespersonlighet hjälper dig att avgöra vilken din psykologibaserade brand style är.
När du har definierat din stil är det enkelt att hitta unika bilder som inte är de typiska som du ser att alla i din bransch redan använder.
4. Hoppa på trender
Att utnyttja trender är smart. Gör du det på fel sätt ser du ut som alla andra, men gör du det på rätt sätt upplevs ditt varumärke som modernt. Var strategisk och var noggrann med vilka trender som är on-brand för ditt varumärke.
5. Addera mer lyx
Det finns inget som signalerar högre nivå av expertis än när du adderar en känsla av lyx. Oavsett vad du säljer och oavsett pris kan du använda dig av luxury branding.
Tänk hur en enkel salladsbar kan signalera lyx genom fräsch inredning, noggrann rengöring, lyxigt urval av tillbehör och fantastiskt bemötande av personalen.
Om du är konsult eller coach kan en del av ditt luxury brand vara ett lyxigt onboardingdokument för den nya kunden, hjälpsamma instruktioner vid varje steg i arbetsprocessen och ett fantastiskt kundbemötande som visar att kunden alltid kan känna sig trygg i ditt ledarskap.
6. Använd varumärkespsykologi
Skapa ett varumärke som pratar till din målgrupps hjärtan på en undermedveten, psykologisk nivå.
Vet du inte hur du ska göra? I mitt program Leadership Brand får du alla svar du behöver för att bygga ett psykologibaserat varumärke som fascinerar din publik. Du lär dig allt från hur du ska definiera din varumärkespersonlighet till din kommunikationsstil och din brand style.