Om du vill lyckas på sociala medier behöver du veta hur du skriver intressanta inlägg.
Den senaste posten på mitt Instagramkonto @infoberry är redan månadens mest sparade.
Inlägget är en presentation om mig och min business coaching. Jag skapade inlägget enbart för att kunna pinna det högst upp på min sida.
Posten ifråga innehåller varken utbildande tips eller djupa insikter. Det skulle nog inte vid första anblick betraktas som värdefullt content.
Vad var det som gjorde att människor sparade inlägget ändå?
Så här skriver du för att lyckas på sociala medier
Utan att ha några konkreta bevis, och om vi endast utgår från min erfarenhet i marknadsföringsstatistik kan vi anta följande:
1. En del sparade mitt inlägg för att de blev inspirerade att förverkliga sina egna affärsdrömmar.
2. Andra sparade inlägget som inspiration för hur de kan presentera sig själva på sina egna konton.
Det handlar inte bara om vad du säger, utan om hur du säger det
I båda grupperna ovan finns det potentiella klienter som blev inspirerade att jobba med mig. Men det är inte bara vad som står i min presentation som får dem att känna en dragningskraft till min coaching.
Det är också hur jag berättar och vilka ord jag använder som gör att de känner sig inspirerade.
Så här gör jag när jag skapar attraktivt content
Jag utgår från min varumärkesstrategi där jag redan definierat tonalitet, varumärkespersonlighet och målgruppens psykografi.
Min varumärkesstrategi finns samlad i ett dokument som jag kallar för Brand Roadmap. Mina klienter skapar också med min hjälp en egen Brand Roadmap som är ungefär 50 sidor lång. Här finns allt du behöver för att skapa säljande content, tjänster, hemsidor och nyhetsbrev som är riktade till din målgrupp.
Med hjälp av varumärkespsykologi och min Brand Roadmap skapar jag sedan texter som talar direkt till mina idealkunders hjärtan på en undermedveten psykologisk nivå. I programmet Leadership Brand lär du dig grunderna i psykologiserad branding.
Hur lång tid tar det att skriva ett inlägg till sociala medier?
Vissa inlägg tar minutrar att skriva. Medan andra tar timmar.
Mitt presentationsinlägg på Instagram skrev jag över två dagar. Jag skrev det i omgångar, lät texten vila och gjorde flera redigeringar.
Hur lång tid det tar att skapa content beror på hur viktigt det specifika inlägget är.
När du skapar material till det som kallas för ”above the fold” behöver du lägga ner mer tid.
Vad är above the fold?
Content som är synligt högst upp på skärmen innan läsaren börjar scrolla kallas för above the fold.
Det här kan exempelvis vara:
- inlägg som du pinnar högst upp
- story highlights på Instagram
- presentationen i din bio
- din rubrik på LinkedIn
- första stycket på din webbsida
- inläggets första mening (en hook)
- första sekunderna i din video på TikTok eller YouTube
Sammanfattning
För att lyckas på sociala medier behöver du inte bara veta vad du ska säga. Du behöver också veta hur du ska säga det på ett sätt som attraherar målgruppen.
Det här gör du enklast genom att jobba med din varumärkesstrategi. Du tar reda på vem din målgrupp är på ett psykologiskt plan – hur de tänker och känner. Sedan definierar du ditt varumärkes tonalitet och personlighet så att de matchar dina drömkunders psykografi.
När du sedan skriver dina inlägg ser du till att innehållet above the fold är så intressant att läsaren väljer att fortsätta läsa hela inlägget. Syftet med inlägget är att personen ska bli inspirerad att boka, köpa, ta kontakt eller fortsätta följa dig.
Om du vill lära dig i detalj hur du skapar ett varumärke och content som hjälper dig att sälja tjänster som kunder gärna betalar mer för är Leadership Brand en bra startpunkt.