Vad är faceless marketing och ska du använda det?

Årets hetaste trend stavas ansiktslös marknadsföring. Men vad är faceless marketing och ska du använda det?

Efter den långvariga trenden som handlat om att dela med dig av så mycket som möjligt av ditt privatliv online kommer antidoten ansiktslös marknadsföring.

Nu är det hetare än någonsin att vara så anonym som möjligt. Det här betyder att du inte visar vem som står bakom ditt konto på Instagram eller TikTok. Du skapar helt enkelt ett ansiktslöst varumärke.

I takt med att det blev trendigt att kalla sig introvert, högkänslig eller empat blev det också modernt att bygga ett personligt varumärke kring det. Mindfulness, digital detox och self-care har varit extra populära ämnen bland influencers de senaste åren.

Men hur gör man en digital detox och minskar tiden på sociala medier om man vill jobba online? Det tog ett par år och nu är lösningen här: faceless marketing.

Fortsätt sälja det du säljer men var anonym. Lägg upp dina egna kaffebilder ur vardagen eller använd fotografier från bildbyråer – så kallade stockbilder. Oavsett vilka bilder du använder ska de inte innehålla ditt ansikte.

En riktlinje är att följa citatet “it’s not about you, it’s about them” när du skapar den nya typen av content. Allt handlar om att sälja in en bild av framtiden som alla i din målgrupp kan se sig själva i.

Om du använder ett fotografi på en hand som håller i en bok ska motivet inte spegla dig, utan kunden. Det handlar aldrig om dig. Allt handlar om kunden.

Fungerar faceless marketing?

Det vi hittills kan se är att ansiktslös marknadsföring fungerar bra på två punkter. För det första är det en het trend och det som trendar på sociala medier brukar generellt sälja bra (åtminstone för stunden).

För det andra fungerar ansiktslösa konton bra för varumärken som säljer billigare produkter. Kunden behöver inte veta vem säljaren är eftersom risken för stora konsekvenser vid ett felköp är liten när det handlar om små summor.

Det här leder oss in på följande fråga.

Ska du använda ansiktslös marknadsföring när du säljer premiumtjänster?

Tänk på det här: varför köper dina kunder från dig? Bland alla dina branschkollegor och konkurrenter väljer kunderna just dig. Varför gör de det?

De väljer dig oavsett ditt pris, som till och med är högre än många konkurrenters priser.

Kunderna vill ha dig för att de vill åt din expertis, din hjärna och dina idéer.

De vill ha dig, inte bara din kurs.

När du säljer kunskap på högre prisnivåer – som specialist, rådgivare, utbildare eller coach – vill dina kunder ha en trygg guide som de vet att de kan lita på.

Det är inte omöjligt att vara en skygg ledare som samtidigt är eftertraktad och välbetald. Jag har själv varit det.

Men…

det är så mycket enklare att vara en personlig ledare som målgruppen upplever som bekant.

Tänk på dina favoritinspiratörer och -mentorer. När du har sett dem föreläsa eller lyssnat på intervjuer med dem har du byggt upp en inre rörlig bild av dem. Du vet hur de ser ut och hur de låter när de pratar.

När du sedan läser deras böcker och inlägg på sociala medier – eller bara tänker på personerna – så återskapar du en film av dem i ditt huvud. Du kan höra hur de pratar och föreställa dig hur de rör sig på scenen. Du upplever personerna som bekanta och trygga.

Precis det här gör dina kunder med dig. Människors förmåga att visualisera varierar. Vissa är bra på att se mentala bilder medan andra är bra på att höra inre dialoger. En del upplever att de “känner” sina inre bilder och tankar medan andra säger att de bara intuitivt “vet” vad de tänker på.

Oavsett hur dina kunder upplever och kommer ihåg dig är det viktigt ATT de gör det. Och det kan de inte göra om du är anonym och inte tar plats i ditt varumärke och content.

Hur du skapar förtroende hos målgruppen med ditt varumärke

Du skapar rätt känsla, förtroende och bekantskap genom att skriva, prata och visa vem experten bakom kontot är. För att målgruppen ska känna en så stark dragningskraft och connection till ditt varumärke som möjligt använder du varumärkespsykologi.

Under mina 13 år som varumärkesstrateg har jag utvecklat en unik psykologibaserad brandingmetod som hjälper dig att hitta den naturliga skärningspunkten mellan målgruppens intressen och ditt varumärkes syfte. När du upptäcker den här brytningspunkten hittar du alla gemenskaper som du delar med din målgrupp.

Nu förstår du att det inte handlar om att visa upp så mycket som möjligt ur ditt privatliv för att connecta med målgruppen. Istället handlar det om att vara personlig på andra sätt. Exempelvis genom att dela din kunskap på sätt som tilltalar målgruppen och genom ett språk som känns bekant och som pratar direkt till deras undermedvetna.

Exakt hur du gör tar du reda på med hjälp av enkla och roliga tekniker som vi använder inom varumärkespsykologi.

“Klargörande”
“Livsutvecklande”
“Transformerande”

Det här är bara några ord som mina klienter har använt för att beskriva min metod.

Eller som en kvinna sa: “det går inte att förklara, den måste upplevas”.

Faceless marketing handlar om att exkludera dig från ditt varumärke. Det fungerar bra när du säljer billigare produkter. Däremot fungerar den här metoden mindre bra om ditt syfte är att etablera dig som specialist inom ditt område.

Psykologibaserad branding handlar om att inkludera mer av dig själv i ditt varumärke på ett personligt och professionellt sätt (inte genom att visa upp ditt privatliv). Den här metoden är att föredra om du som specialist vill nå längre i din karriär eller ditt företag både snabbare och enklare.

Du kan lära dig hela metoden i mitt program Leadership Brand.

Vill du spara artikeln? Pinna den på Pinterest

Klicka här för att pinna →

Vad är faceless marketing och ska du använda det?

Leadership Brand

Gå det eftertraktade programmet och uppgradera ditt varumärke till ett magnetiskt leadership brand. Lär dig kraftfull varumärkespsykologi och storytelling. Attrahera lojala följare som kastar sig över nästa möjlighet att få jobba med dig. Inkluderar det populära verktyget färgpsykologi så att du kan göra din egen färganalys för din personliga stil och din brand style.

Gillade du artikeln? Det finns mer!

På den hemliga bloggen skriver jag artiklar som inspirerar dig att bli mer självsäker när du bygger ditt premiumföretag.

Inläggen är exklusiva för dig som prenumererar på nyhetsbrevet. Signa upp dig gratis och få tillgång till mina andra artiklar.

När du klickar på “Signa upp dig” samtycker du till att dina personuppgifter behandlas. Här hittar du integritetspolicyn.

Vill du attrahera drömkunder?

Du förtjänar att bli sedd och hörd – oavsett om du längtar efter att föreläsa på internationella scener eller jobba hemifrån.

Hej, mitt namn är Christine. Jag hjälper dig och ditt varumärke att blomma ut så att du kan växa ditt företag på dina egna villkor.

Med över 14 års erfarenhet som entreprenör inom digitala affärer vet jag vad som krävs för att sticka ut, höja dina priser och sälja premiumtjänster som dina kunder älskar.

Just nu

Livscoaching

Leadership Brand

Coachingprogram

Uppgradera ditt varumärke till ett starkt leadership brand och attrahera drömkunder. Signalera mer premium med varumärkespsykologi.

Gratis masterclass

Sälj premium med ett starkt varumärke

Vill du läsa mer?

Detta är ett smakprov på vad du får när du prenumererar på nyhetsbrevet.

Varje vecka skriver jag exklusiva artiklar som endast prenumeranterna har tillgång till.

Det populära nyhetsbrevet inspirerar dig att bli mer självsäker och utbildar dig i hur du bygger premiumföretag.

Signa upp dig gratis och få tillgång till mina andra artiklar.

När du klickar på “Signa upp dig” samtycker du till att dina personuppgifter behandlas. Här hittar du integritetspolicyn.