När ska du låta bli att ta hjälp av AI-verktyg? Här är varför du inte ska använda ChatGPT när du skriver texter till sociala medier.
När du struntar i verktyg som ChatGPT får du följande fem fantastiska fördelar.
1. Du låter som dig och inte som AI
Är du en av dem som försöker dölja din dialekt? Gör inte det.
Min finlandssvenska är en del av min varumärkesidentitet och strategi. Antingen gillar du den eller inte. Oavsett, så kommer du ihåg den.
Jag låter min dialekt tjäna pengar åt mig både i tal och skrift. “Hur då?”, undrar du. Fortsätt läsa.
Ska du använda talspråk på sociala medier?
Finlandismer är ord och uttryck som jag strategiskt väljer att lämna kvar i texterna även när jag upptäcker dem.
Det handlar inte alltid om att använda grammatik korrekt, utan mer om att följa din egen tonalitet för ditt varumärke.
Min unika uppsättning av ord och uttryck gör det även enkelt för mig att se när någon snor mina texter och anammar finlandismerna. Deras varumärkestonalitet låter plötsligt inte så autentisk eller on-brand.
Din unika berättarteknik och ditt sätt att skriva på är guld värda. Om du inte använder betalversionen av ChatGPT och noggrant lär verktyget att låta som dig missar du guldgruvan som din dialekt faktiskt är.
2. Ju mer du skriver, desto bättre blir du
Hur kan du bli bättre på något om du låter AI göra jobbet?
Du vet att learning by doing fungerar. Det räcker inte att läsa texterna som AI skapar åt dig och tro att du blir expert på att skriva bara genom att läsa.
Ju mer du använder artficiell intelligens, desto osäkrare blir du på din egen förmåga. Tänk hur skönt det är att känna dig bekväm i skrivandet utan att alltid behöva rådfråga AI om det du skapar är bra nog.
Ju oftare du skriver utan att låta AI förbättra dina texter, desto friare känner du dig att använda din egen dialekt och dina egna idéer.
Det är ett bra skäl nog att inte använda ChatGPT.
3. Det går snabbare att inte använda ChatGPT
Om du inte vet hur du använder AI-verktyg på rätt sätt kommer det att kosta dig tid och pengar.
Hur många gånger har du försökt ge verktyget instruktion efter instruktion utan att få tillbaka en tillräckligt bra AI-genererad text?
När du har övat upp dig på att skriva, följer din varumärkestonalitet och håller igång kreativiteten är det lätt att generera idéer och text på egen hand.
Ju mer du skriver, desto snabbare skriver du.
Ännu enklare blir det att skriva texter när du följer din content plan med tydliga content pillars, eller innehållspelare. Då skriver du om samma ämne gång på gång ur flera olika perspektiv.
Jag använder själv en unik content plan som är både roligare och effektivare att använda än de flesta planerna du sett. Den här content planen får alla klienter som bonus när de bygger ett starka ledarskapsvarumärken i programmet Leadership Brand.
4. Det är kreativare att inte använda ChatGPT
Artificiell intelligens är kreativare än människor generellt. Men när det kommer till mer komplexa problem krävs det en högre nivå av kreativitet som endast människor har.
Du har fortfarande förmågan att se ditt specialistområde ur ett bredare perspektiv baserat på din erfarenhet. Du kan göra komplexa kreativa kopplingar mellan fakta och lösningar som AI ännu inte kan göra.
5. Du klarar dig i alla situationer
Du kan ta hjälp av artificiell intelligens när du skriver mejl, direktmeddelanden, inlägg och nyhetsbrev. Men du kan inte använda AI-verktyg när du pratar och tänker.
Visst finns det glasögon som kan generera text framför dina ögon i realtid, men i närframtiden är det fortfarande din mänskliga kompetens som avgör i ditt arbete.
- Dina kunder kommer till dig för att de värderar din erfarenhet.
- Din publik kommer till din föreläsning för att lyssna på dina insikter och för att få höra ditt personliga perspektiv.
- Dina klienter förväntar sig en mänsklig och närvarande coach under samtalet.
Lita på din kunskap och att du är tillräcklig
Människor vill fortfarande möta människor. Din målgrupp vill bli inspirerad av ditt unika resonemang.
Varför ska du använda ChatGPT?
Det finns ibland goda skäl att inte använda ChatGPT, men AI är här för att stanna och den som lär sig att använda dessa verktyg på rätt sätt tidigt har ett försprång.
Det bästa sättet att använda AI är i kombination med dina egna färdigheter.
Se ChatGPT som ett komplement, snarare än ett substitut.
Använder jag AI-verktyg för mina inlägg? Nej, jag älskar att skriva och använder min egen psykologibaserade brandingmetod för att komma på kreativa perspektiv.
Jag upplever aldrig någon brist på idéer och det gör inte mina klienter heller när de följer metoden.
Vill du lära dig att skriva effektiva och säljande texter?
Jag är expert på psykologibaserad branding och kommer garanterat att uppskatta alla unikheter med ditt sätt att tala och skriva på – sådant som du kanske hittills har trott är nackdelar.
I min coaching visar jag hur du använder din unikhet till din fördel och hur du låter din varumärkestonalitet tjäna pengar åt dig.
Om du vill lära dig grunderna i kraftfull varumärkespsykologi och min beprövade 3-stegsmetod ska du läsa mer om Leadership Brand.